Dag 35: Wat kruipt er over m'n slaapzak?

Post uit Ljubljana, Slovenië
1.975 kilometer gefietst door 5 landen
108 kinderfietsen gedoneerd

________

Daar komen de bergen!

Het moment dat je voor het eerst de bergen ziet: dat is fantastisch! We fietsen in Beieren. Zoals elke dag duwen we het ene pedaal na het andere pedaal naar beneden. Tot het moment dat we – na de zoveelste heuvel te zijn op gefietst – in de verte een majestueuze bergenpartij zien opdoemen. Een horizon van groene, rotsige en een paar witte toppen. We stappen af en nemen de tijd om van het prachtige uitzicht te genieten. Daarna gaat de tocht verder door het groene heuvelige landschap van Beieren. Het is al laat en we zijn moe van het fietsen, maar de wetenschap dat we de Alpen hebben bereikt en dat we daar binnenkort doorheen mogen fietsen geeft ons nieuw energie.

Na een kennismaking met de Bayerische Buikgriep koersen we via de Alpe Adria Trail richting Julische Alpen

Bij de Chiemsee, aan de voet van de alpen, nemen we een rustdag en bezoeken we het kasteel van de sprookjeskoning van Beieren. Herrenchiemsee had nog groter en mooier dan Versailles moeten worden, maar door een lege staatskas en (mysterieuze) vroege dood van de koning is het bouwwerk nooit afgerond. Desondanks imposant en gracieus! Op de terugreis voelt Martijn zich niet lekker. Buikgriep helaas. We blijven een dag langer op de camping zodat Martijn kan aansterken. Maar ook Mariëlle wordt ziek en zo duurt het nog even voordat we verder kunnen fietsen.

Een paar dagen later testen we voorzichtig de benen. Nog slap, maar niet slecht. We fietsen richting Salzburg en komen na drie weken Duitsland aan in het tweede land van bestemming; Oostenrijk. In Hallein logeren we bij vrienden van vrienden, waar we het erg naar ons zin hebben. We volgen de Alpe Adria Radweg en fietsen door het bergenmassief richting Italië. Af en toe moeten we een (pittig) stukje klimmen, maar het valt ons reuze mee. In Villach, zuid-Oostenrijk, kunnen we kiezen om verder te fietsen richting Italië of de Alpe Adria route te verlaten en door Slovenië te fietsen. Het is lastig kiezen. Uiteindelijke gaan we naar Italië en fietsen van Tarvisio over een oud spoortraject richting Gemona del Friuli. Het pad loopt door het dal van de Tagliamento rivier en we rijden door tunnels en over roestige oude spoorbruggen. Het uitzicht op de bergen en de blauwe rivier is prachtig.

Groen, groener, groenst in gastvrij Slovenië

We fietsen een paar dagen door Italië waar het goed toeven is. Het ruikt naar bloeiende rozen, het is heerlijk weer en de Italianen groeten ons vriendelijk. In Cividale del Friuli mogen we bij een Italiaanse signora in de tuin kamperen. Toch kriebelt het om naar Slovenië te gaan. Ondanks de omweg besluiten we alsnog af te slaan richting een van de groenste van landen van Europa. Een goed keus, zo blijkt. Slovenië is super! We fietsen langs de turquoise gekleurde rivier de Soca en proberen of het water warm genoeg is om te zwemmen. Brrrr... ijskoud. De volgende dag bezoeken we de Tolmin Gorge en vervolgen daarna onze weg richting Ljubljana. Onderweg vinden we geen camping. We vragen een Sloveense man of we op zijn land mogen kamperen en worden verrast door zijn gastvrijheid. We mogen op zolder slapen (in een echt bed!), kunnen douchen en krijgen ’s ochtens een heerlijke cappuccino aangeboden. Hvala!

Recupereren bij de krakers: wat kruipt er over m’n slaapzak?!

Door groene bergen en langs rivieren fietsen we naar Ljubljana. We fietsen door het centrum van Ljubljana en bezoeken op aanraden van een vriend een kraakpand. Het kraakpand, een oude fietsenfabriek, wordt voornamelijk door artiesten gebruikt maar wordt door een enkeling ook bewoond. Bij de fabriek vragen we of iemand een plaats weet waar we kunnen overnachten. We krijgen van een paar aardige (iets wat bijzondere) bewoners een slaapplek in de fabriek aangeboden. Te midden van een stoffige fabriekshal vallen we tussen kunstvoorwerpen, oude fietsen en mokken met resten koude koffie in slaap. Tot dat... Mariëlle s’ nachts iets over zich heen voelt lopen. Ratten! Genoeg avontuur, tijd om de stad te verlaten. Terug in de Sloveense natuur zetten we onze tent op in de bossen van Postojna en bezoeken we de druipsteen grot Postojnska Jama. Toeristisch, maar wel heel erg mooi! Morgen vertrekken we naar alweer het vijfde land van bestemming; Kroatië. Benieuwd naar de avonturen die hier op ons pad komen.

Zbogom!

PS: Vanuit Groningen kwam bericht dat kinderen van De Wegwijzer op 6 juli een sponsorloop organiseren voor Fietsen voor kinderfietsen! Te gek!

7548 km
Wie gaat er winnen?
Martijn en Mariëlle: 7548 km
Groningers: 0 km
We hebben al 178 kinderfietsen. Help ons de 500 te halen!